Názor předsedy AČSS: Jak to opravdu je se samozřejmě stejnými pravidly?

Otázal se mě jeden novinář: Co říkám rozhodnutí vlády ohledně novely zákona o stavebním spoření? Moje odpověď kupodivu nemůže být jednoznačná. Budu-li vycházet z informací v médiích, odpovím samozřejmě, že jsem zklamán. Vláda totiž údajně podle médií rozhodla, že spoření mohou od roku 2015 poskytovat také univerzální banky, a to za jiných podmínek, než mají stavební spořitelny. Ano, tak skutečně návrh předložený do vlády zněl. My jsme proti tomu jako asociace protestovali dlouhodobě a také na tiskové konferenci den před jednáním vlády.

Velmi pozorně jsem proto poslouchal ministra financí na briefingu po jednání vlády. Doslova uvedl toto: „stavební spoření budou moci nabízet i jiné retailové instituce, tedy banky, SAMOZŘEJMĚ SE STEJNÝMI PRAVIDLY!“ Já s názory pana ministra financí ve věci stavebního spoření nemohu vždy souhlasit, ale pořád mu věřím, že mluví pravdu a v tomto duchu informuje veřejnost, která na výsledky jednání vlády čekala.

Na zmíněné úterní tiskové konferenci jsme upozorňovali, což musím zdůraznit, že navrhovaná novela zakládá nerovné podmínky dvou poskytovatelů jednoho produktu! Pan ministr ve svém vyjádření ale uvedl, že podmínky jsou stejné, takže pak musím s ulehčením konstatovat, že vláda naši připomínku akceptovala a já jí za to upřímně, jménem jak stávajících, tak budoucích klientů stavebních spořitelen, děkuji!

Dovolte mi k tomu ještě dodat, že stavební spořitelny v žádném případě, jak se ministr financí mylně domnívá, nepoukazovaly na nižší bezpečnost univerzálních bank. Naopak, velmi často jsme říkali, že český bankovní sektor je nyní velmi stabilní. Vyšší bezpečnost stavebního spoření, o které jsme hovořili, je dána jeho konstrukcí a investičními omezeními v rámci tzv. kolektivu. Tento princip uznává i evropská legislativa, která díky této vyšší bezpečnosti produktu provozovaného ve specializované instituci oproti jiným, které nabízejí univerzální retailové banky, přiznává slevu na příspěvku do fondů pojištění vkladů. Tak je tomu dosud ostatně i v České republice. Tedy naprosto souhlasím s panem ministrem, že v případě, kdy by stavební spoření mohla provozovat i univerzální retailová instituce, padá pro takovou instituci opodstatnění pro nižší příspěvky do Fondu pojištění vkladů!

Další naše obava, která by se dotkla klientů stavebních spořitelen, vyplývá z předpokladu logického chování univerzálních bank, které jsou jako jiné akciové společnosti povinny vytvářet zisk. Jestliže pak banka není svázána zákonnými pravidly, jako jsou v tomto případě stavební spořitelny, nebude motivována poskytovat určitý druh úvěrů za jiných, než úrokových sazeb, odvíjejících se od vývoje volného trhu. Relativní uzavřenost systému stavebního spoření však tuto závislost na výkyvech trhu prostě nemá! (To je mimochodem výhodou i pro stát.)

Dále musím s ministrem financí souhlasit i v tom, že se otevře větší konkurence. Proti tomu stavební spořitelny nevystupovaly, to je přece běžný jev tržního hospodářství. Jestliže jsou nastaveny stejné podmínky, je to přece i spravedlivé. Dnešní úprava přitom nikomu nebrání, aby licenci na stavební spoření získal, jako to musely udělat současné stavební spořitelny.

Nicméně si dovolím malou poznámku na okraj – pokud by bylo v univerzálních retailových bankách zavedeno stavebního spoření s neomezeným nakládáním s vklady klientů, vedlo by to spíše k rozvoji převážně spořicího produktu s příspěvkem státu. Klasické stavební spoření je ale zejména úvěrový produkt, kdy hlavním motivem – a ostatně i existenční nutností stavebních spořitelen – je právě poskytování úvěrů!

Moje obavy jsou ale zjevně zbytečné, neboť pan ministr financí veřejně zdůraznil, že všechny banky budou mít samozřejmě stejná pravidla! Teď už „jenom“ zbývá počkat, jak se k této novele zákona zachová poslanecká sněmovna. Myslím, že novela rozšířením účelovosti zakotvuje to, po čem dlouhodobě voláme: využijme produkt stavebního spoření více komplexně pro budoucí zajištění ve stáří!

Vojtěch Lukáš, předseda AČSS