Pozor na kličky developerských smluv

Studie: Developeři často uzavírají smlouvy nevýhodné pro klienty

Tuzemští developeři velmi často uzavírají smlouvy o koupi nemovitosti, které jsou pro jejich klienty nevýhodné. Vyplývá to ze studie advokátní kanceláře Ambruz & Dark. Mezi klíčové problémy patří například vysoké pokuty pro zájemce, aniž by na druhou stranu takové sankce platily pro developera.

Mezi další zásadní nedostatky smluv patří úhrada kupní ceny zcela nebo z velké části před tím, než bude vlastnické právo k nemovitostem zapsáno ve prospěch zájemce do katastru nemovitostí a nemovitost bude předána.

Smluvní ujednání také často omezují právo odstoupit od smlouvy, obsahují omezená či neurčitá prohlášení o stavu nemovitosti, nejasný termín zahájení či dokončení výstavby a předání nemovitosti. Smlouvy také obsahují nejasná, neurčitá a neplatná ustanovení o odpovědnosti za vady, upozorňuje advokátní kancelář.

„Z provedené analýzy vyplývá, že developeři dávají přednost jednostranným a nevyváženým dokumentům. Nevyvážené a jednostranné dokumenty s sebou nesou nejen rizika pro developera, ale též pro jeho smluvní partnery,“ uvádí studie.

Samotný developer může být podle studie nevýhodnou smlouvu ohrožen, protože neví, jak se vzájemný vztah bude vyvíjet do budoucna. Zájemce o byt nebo dům totiž může napadnout neplatnost celé smlouvy nebo některých jejích částí. Staviteli tak hrozí například žaloba za neplnění svých závazků, což následně zvyšuje náklady na výstavbu. Spory mezi developerem a zájemcem rovněž mohou poškodit vztah developera s bankou, která následně může přehodnotit poskytnutí úvěru.

„Developeři svojí snahou zajistit si co nejsilnější právní postavení bez respektování ustanovení na ochranu spotřebitele, mohou docílit zcela opačného efektu. Ve výsledku silně nevyvážené smlouvy mohou být předmětem sporů a do budoucna mohou sehrát klíčovou roli při rozhodování spotřebitele při výběru projektu,“ řekl Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Ambruz & Dark.

Lidé si většinou kupují nemovitost kvůli zajištění vlastního bydlení. Podle studie by se tak měly ve valné většině případů smlouvy řídit i zákonem na ochranu spotřebitele. „To tedy znamená, že smluvní ujednání se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele,“ upozorňuje studie. Ustanovení spotřebitelských smluv nesmějí navíc obsahovat ujednání, která by „v rozporu s dobrými mravy“ poškodily spotřebitele.

Podle autorů studie je možné očekávat, že kvalita smluv bude velmi brzy klíčovou součástí image a developeři budou s velkou pozorností zvažovat charakter smluvních vztahů, což přispěje i k jejich souboji s konkurencí.